12 listopada 2013

Nie tylko do sakramentów i pogrzebów nas Chrystus posłał

Chyba się mocno pogubiliśmy. I zapomnieliśmy, że "nie jesteśmy z tego świata". To słowa Jezusa, których my księża, boimy się jak ognia. Bo i nam w tym świecie całkiem dobrze. My chyba już za bardzo z tego świata. Tu sobie uwijemy gniazdko, tam się zrealizujemy. Tu nam poklaszczą, tam nas kolacją ugoszczą. A co z "duszpasterstwem"? Z pasterskim prowadzeniem dusz? Czy my księża rozumiemy jeszcze słowo: "duszpasterstwo"? Czy potrafimy w tłumie powierzonych nam ludzi zobaczyć pojedynczą owcę i wskazać jej drogę - do Nieba?...

Gdy się przegląda statystyki parafialne i diecezjalne ma się wrażenie, że jest o.k.. Tak, wielu ludzi chodzi do Kościoła, spora część Polaków deklaruje się jako wierząca, a ilu ochrzczonych. Super. Zaraz mi powiecie, że w Polsce jest mnóstwo żywych i świetnie prosperujących parafii, wiem, sam na takiej pracuję. No właśnie, ale to wszystko "jakoś jest", "prosperuje", "deklaruje". Czy jednak jest to 'duszpasterstwo', które człowieka ochrzczonego zwala z konia i tak nasyca Bożym Duchem, że człowiek bez najmniejszych oporów może powiedzieć sobie i innym: "Już nie ja żyję, ale żyje we mnie Chrystus"? W wielu przypadkach na pewno. Nie będę się jednak bawił w statystykę, w porównywanie, w mierzenie. zostawiam to pastoralistom i socjologom. Mnie interesuje żywy człowiek. Fajnie, że jest Lednica i że są inne chrześcijańskie zbiegowiska. Ale człowiek wraca do domu i co dalej? Na Lednicy fajnie było, ale "fajnie" często znaczy nijak, bez konkretów, ogólnie. Księżom też fajnie zapakować stado w autobus i wywieść na pola lednickie. A potem wrócić i dalej nic. Nie, no żeby nie było, dzieje się: jest Msza, jest spowiedź, jest wypad do kina, jest ognicho w lesie. A co dzieje się w sercu tego jednego, drugiego i trzeciego, tworzącego stado. Czy on ma cel, który pragnie osiągnąć i czy ma pasterza, który cierpliwie będzie go prowadził?..   

Idźmy dalej... Czy przeciętny polski żywy człowiek, ochrzczony i wybierzmowany, albo na bierzmowanie jeszcze czekający - może spokojnie w każdej części naszego katolickiego kraju podejść do swojego Proboszcza albo jego wikarego i poprosić np. o...  kierownictwo duchowe. Ot, zaczął czytać Pismo Święte, serce ciężkie od pytań, czuje w sobie ogromną tęsknotę za bliskością z Odwiecznym i chce, by mu to jego kapłan powyjaśniał, poukładał. Nie no cudnie, że Mszę ksiądz odprawia, pospowiada, ochrzci dzieciątko, babcię świętej pamięci pochowa. Ale cóż więcej? Proszę czcigodnych - więcej (często-gęsto) głuche NIC. Jeszcze jak mieszkasz w Warszawce, Krakowie, czy Gdańsku, to jakieś szanse masz, spotkasz jakąś dominikaninę, jezuitę albo kapucyna. Coś ci powie, coś ci wskaże. Ale przecież wszystkich biedaczyny nie obrobią.

Internet też za mało. No bo co, że wysłucham tysiąca kazań ks. Pawlukiewicza, konferencji o. Szustaka. No fajnie się słucha. Ale czasami ma się ochotę, więcej - pragnienie - na głębszą i poważniejszą rozmowę duchową. Chciało by się nie w internecie, ale twarzą w twarz z duchownym spotkać, zaczerpnąć z jego mądrości, duchowych doświadczeń, niebiańskiej mądrości. No, ale jest problem. I to poważny. Bo się mojemu proboszczowi albo wikaremu jakoś nie śpieszy i chęci jakoś mało mają, by mą duszę popasterzować. Trochę humorystycznie i prowokacyjnie, ale problem jest.

Księża, my chyba zapomnieliśmy, że nas Chrystus nie tylko do sakramentów posłał i pogrzebów. Że my ludzi łowić mamy - swoją wiarą, duchową przygodą, sercem w którym mieszka Bóg. Po to sieci zostawiliśmy, żeby złe duchy przeganiać, modlić się z ludźmi i nad ludźmi. Po to nas Chrystus powołał, żebyśmy my Mu towarzyszyli. I to jest najtrudniejsze. Bo co dasz kapłanie człowiekowi, gdy już dawno przestałeś Chrystusowi towarzyszyć? Co dam ludziom, siebie?... I tu jest pies pogrzebany. W duszpasterstwie daje się ludziom żywego Boga. Ale dać go można tylko wtedy, gdy się samemu Go ma w sercu, w głowie, w rękach, w stopach. W słowach, które ciałem się stają, a nie sloganami, paplaniną, moralizatorskim pamfletem. Ludzie potrzebują apostołów i duszpasterzy. Stanąć przy ambonie to za mało. Stanąć z pojedynczym człowiekiem - serce w serce, oto największa duszpasterska sztuka.

Nie będę czarował i cwaniakował. Takie duszpasterzowanie to prawdziwa udręka dla księdza. Prawdziwa i ewangeliczna udręka. Może to i wstyd, ale po kilku latach kapłaństwa odkryłem dopiero, że duszpasterstwo zaczyna się na kolanach. Że brewiarz można odmawiać, a nie czytać. Że nade wszystko w spotkaniu z pojedynczym człowiekiem (a to kosztuje dużo czasu i wyrzeczeń) poczuć można mocny powiew Ducha. Że oprócz Mszy Świętej i innych sakramentów i sakramentaliów warto rzucać się na kolana i trwać jak Jezus na modlitwie, słuchać Ojca. Bogiem się napełniać. A potem do ludzi. Z Bogiem w sercu i tylko z Bogiem.

Spojrzałem się w niedzielę na tłum zgromadzony na wieczornym Łamaniu Chleba. Wielu z nich znam. Wielu nie. I mi się nagle żarówa we łbie włączyła: "jeszcze za mało widzisz pojedynczych ludzi, jeszcze za mało ich znasz, jeszcze za mało z nimi jesteś". Wierzę, że to od Ducha Świętego było. Żeby paść dusze, trzeba dać się samemu popaść Chrystusowi. Dajemy się? I tak i nie. Za rzadko "tak". Za często "nie". Spojrzał się na nich Jezus i się wzruszył i posmutniał: bo byli jak owce nie mające pasterza. Czy my potrafimy się jeszcze wzruszać, "posmutnieć" z troski, w porywie zwyczajnie człowieczej empatii? I nie przed telewizorem, nie w internecie, nie na sali kinowej - tylko rozmawiając z człowiekiem i nurkując w jego duchowym świecie. Jeśli zaś tego nie potrafimy, to owce nie mają pasterzy. Mają księży, ale pasterzy nie mają...

3 komentarze:

  1. No właśnie.. W dzisiejszym zabieganym świecie bardzo ciężko znaleźć Kapłana, który zainteresowałby się "jednostką".. A kiedy taka jednostka się pogubi to nie ma nawet z kim porozmawiać o tym co dzieje się w jej sercu i głowie. Więc w jaki sposób ma wrócić do Pana Boga? Dla wielu księży jesteśmy tylko kolejnym oczkiem w statystykach... Sama od dłuższego czasu szukam przewodnika duchowego ale jakoś z marnym skutkiem.. Księża są baaardzo zajęci i jakoś średnio zainteresowani tym, co może dziać się w ludziach młodych, którzy jeszcze szukają swojego miejsca na ziemi, którzy upadli i nie potrafią wstać, którzy potrzebują, żeby ktoś ich poprowadził, wysłuchał, pochwalił gdy robią postępy a nawet kopnął w tyłek kiedy robią głupoty.. Jesteśmy puszczeni w samopas, a później słyszymy komentarze że "ta dzisiejsza młodzież to jest...". J

    OdpowiedzUsuń
  2. Osobiście wolę słuchać bp.Rysia i ojca Augustyna Pelanowskiego :)

    OdpowiedzUsuń
  3. prawda, jest jeszcze jedna rzecz, która was dotyczy - Dominikana.

    OdpowiedzUsuń

Chrystusowcy....

Zasadniczym celem Towarzystwa Chrystusowego dla Polonii Zagranicznej jest uwielbienie Boga i uświęcenie się poprzez naśladowanie Jezusa Chrystusa. W sposób szczególny członkowie Towarzystwa włączają się w apostolstwo na rzecz rodaków przebywających poza granicami państwa polskiego.

Duchowość Towarzystwa Chrystusowego,
wypływająca z życia zakonnego i kapłańskiego jego członków, oparta jest na charyzmacie Założyciela kard. Augusta Hlonda i posłannictwie zgromadzenia. Wypływa także z późniejszych tradycji wypracowanych przez wspólnotę, kierowanej zwłaszcza przez pierwszego przełożonego generalnego, współzałożyciela ks. Ignacego Posadzego.

Działalność Towarzystwa Chrystusowego zdeterminowana jest misją apostolską zleconą przez Kościół. Wypełniana jest poprzez gorliwe życie radami ewangelicznymi, modlitwą i pokutą oraz wszelkiego rodzaju pracami duszpasterskimi podejmowanymi dla dobra Polaków żyjącymi poza granicami kraju.

Kapłani Towarzystwa, jako słudzy Chrystusa niosą dobrą nowinę o zbawieniu wszystkim rodakom. Służą im nie tylko opieką duszpasterską, ale również kulturową i społeczną. Bracia zakonni uczestniczą w posłannictwie Towarzystwa poprzez gorliwe życie zakonne i podejmowane różnorakie prace dla wypełniania misji zgromadzenia.


Świadectwo....

...Z wiarą w Boga jest jak z lataniem. Może i nie jesteśmy ptakami, na rękach w powietrze się nie wzniesiemy, ale sny Dedala i Ikara o tańcu w chmurach drzemią w każdym z nas. Ktoś musiał zatem wymyśleć samoloty, balony, spadochrony. By poczuć trochę wolności i oderwać się od ziemi, wypowiadając wojnę poczciwemu prawu grawitacji.

Wierzyć, znaczy wzbić się - ze swoim niespokojnym sercem - w przestworza nieznane, bez skrzydeł. Myślę o tym, bo wciąż jestem świadkiem rzeczy i wydarzeń, o których jeszcze kiedyś mógłbym pomyśleć: zwykły przypadek, zbieg okoliczności, sztuczka nad sztuczkami. Kto raz spotkał na swojej drodze Boga, żywego i realnego, wszedłszy w zawiłość doświadczenia Jego obecności, ten już nigdy nie pomyśli, nawet na moment, że bez skrzydeł nie da się ulecieć w głąb tajemnicy. Niespokojne serce musi ostatecznie spocząć w Bogu...

To było 10 lat temu. Studiowałem wtedy filologię polską na Uniwersytecie Szczecińskim. Młody chłopak, z małej warmińskiej wioski, z legitymacją studencką w ręku, wylądował w dużym mieście. Zamieszkałem w akademiku. Nowe znajomości, kumple, wykłady, imprezy - życie studenckie. Wtedy w akademikach nie było internetu czy telewizji. Było za to życie towarzyskie, wysiadywanie do późnych godzin nocnych na korytarzach i w klubach studenckich. Mijały tygodnie. Wódka lała się litrami, dym palonej trawki - szwendał się bezwiednie korytarzami studenckiego organizmu. Przyszedł moment, że sięgnąłem przysłowiowego dna. Zawalone wykłady, moralność poniżej zera, pustka wewnętrzna coraz dotkliwiej dawała znać o sobie. Skreślono mnie w końcu z listy studentów. Wrak człowieka, z parszywą wewnętrzną samotnością, zawył któregoś wieczoru głęboko we mnie, ogłaszając całemu wszechświatu, że jestem prawdziwym zerem. Pamiętam ten wieczór. Leżałem w ciemnym pokoju, za oknami padał dołujący mnie jeszcze bardziej deszcz. Zacząłem płakać. Jak małe dziecko. Zerwałem się z łóżka, chwyciłem kurtkę i wybiegłem na zewnątrz. Myślałem - koniec. Jestem skończony. Co powiem moim rodzicom? Gdzieś, pięćset kilometrów stąd, harowali ciężko, by ich ukochany synek wyszedł na ludzi, ukończył studia i był szczęśliwy. Wierzyli we mnie. Dali mi wszystko, co mogli dać, odbierając sobie bardzo wiele. Szedłem tak długo, z tymi myślami. Deszcz mieszał się z moimi łzami. Pamiętam jak wtedy kląłem , przeklinałem, chciało mi się wrzeszczeć, wyć, krzyczeć, uciec gdzieś - ale dokąd? Aż w końcu stanąłem przed kościołem. Był późny wieczór. Kościół zamknięty. Uklęknąłem przed drzwiami, oparłem o nie swoje czoło i zacząłem wrzeszczeć do Boga. Potrzebowałem Go. Kiedyś słyszałem, jak w kościele mówili, że On przyszedł do chorych a nie do tych, co się dobrze mają. Cisza... Tylko deszcz i szum wiatru. Ale w tej ciszy było coś, co mnie uspokoiło. Zerwałem się z miejsca i pobiegłem do pobliskiej plebanii. Zacząłem na oślep dzwonić do wszystkich księży, tam mieszkających. Musiałem się wyspowiadać. Tak, byłem tego pewny, musiałem się wyspowiadać!!! Potrzebowałem oczyszczenia... Potrzebowałem uzdrowienia... Potrzebowałem Boga, który nie mógł mnie odrzucić. Teraz, albo nigdy! Jeśli istniejesz - wyciągnij mnie z bagna i tego piekła, które rozpętałem na własne życzenie. W domofonie usłyszałem nagle spokojny głos jakiegoś księdza. Wybuchłem płaczem...

Ten wieczór zdawał się nie mieć końca... W spowiedzi wyrzuciłem z siebie wszystko. Nie pamiętam ile trwała. Mówiłem dużo, przez łzy, ksiądz nie przerywał, tylko słuchał. Opowiedziałem historię mojego życia, wszystko, co podpowiadało mi moje niespokojne serce. Mówiłem o tym wszystkim nie księdzu, ale Bogu. Czułem, że mnie słyszy. Pomyślałem: przecież on to wszystko wie... On tak, ale i do mnie musiało to wszystko dotrzeć. Potężna fala wyzwalającej prawdy uniosła mnie i moją rozpacz, poddałem się sile żywiołu, wiedziałem, że nic mi się nie stanie. On był zbyt blisko...

Wracałem do akademika mocno wyczerpany. Wszystko mnie bolało: kości, mięśnie, głowa... Rzuciłem się na łóżko i zasnąłem. Po raz pierwszy, od długiego czasu, zasnąłem. Nie mogło być inaczej. Łaska przebaczenia uspokoiła wezbrane wody. Spałem wtulony w mojego Boga... Który mnie ocalił...

W kilka dni póżniej spakowałem się, by powrócić w moje rodzinne strony. Siedziałem w pociągu, skulony jak przerażone pisklę. Teraz czekało mnie coś najtrudniejszego. Spotkanie z rodzicami. Pociąg sunął się mozolnie, po mocno żelaznych szynach, wioząc zalęknionego syna, który zawiódł swoją matkę i ojca. Cały czas się modliłem. Od czasu do czasu w myślach pojawiała się twarz płaczącej mamy i twarz taty, z jego surowym spojrzeniem i krzykiem w tle. Był porywczym i nerwowym człowiekiem.

Gdy pociąg wjeżdżał na stację Braniewo, czekałem na najgorsze. Wyszedłem z pociągu. W oddali ujrzałem sylwetkę ojca. Zbliżałem się do niego powoli, niepewnie. Gotowy na wszystko. Na pierwsze docinki, marudzenie, może krzyk... Na pierwsze przekleństwa...

Ojciec nagle ruszył w moją stronę. Czułem w powietrzu jego siłę i moc. Spuściłem wzrok, czułem, że pod powiekami za chwilę pojawią się pierwsze łzy. Nie krzyczał... Nic nie powiedział, tylko rzucił się na mnie, oplatając mnie swymi ramionami. Ten uścisk wszedł w fazę nieskończoności. Uścisnął mnie mocno, jak gdyby nie chciał mnie już nigdy ze swoich ojcowskich ramion wypuścić. To nie był sen. To był mój ojciec, jakiego wcześniej nigdy nie znałem... Szeptał mi do ucha: synu, jak ty wyglądasz?... Znoszona kurtka, spodnie, stare buty. Cała kasa szła przecież na zabawę, alkohol, fajki, trawę... Płakałem. A on mnie ciągle ściskał. I wtedy poczułem coś, co mnie z jednej strony przeraziło a z drugiej zalało niedającym się opisać pokojem. Poczułem nie tylko ramiona mojego taty. To nie były tylko jego ramiona. W tym momencie, na peronie, obejmował mnie sam Bóg. Ojciec obejmował syna marnotrawnego... Bóg objął swoje zagubione dziecko. To doświadczenie było tak silne, tak stuprocentowe, że nawet teraz kiedy to piszę, przenika moje ciało dreszcz, zmieszany ze wzruszeniem. Tego dnia uzyskałem, jedyny z możliwych, dowód - na istnienie Boga. Dowód spłodzony w ramionach mojego biologicznego ojca...

I wtedy byłem już pewien swojej przyszłości. W objęciu Boga pojawiło się pragnienie, mocne i nie do zniszczenia. Pragnienie obejmowania ludzi zagubionych. Pragnienie szukania tych, którym brakuje sił do odnalezienia pokoju ducha. Pragnienie, by inni w moich ramionach, słowach, gestach mogli odkryć tajemnicę najpełniejszej i prawdziwej miłości, której na imię - Bóg... Jedna droga umożliwiła mi realizację tego silnego pragnienia. Wstąpiłem do zakonu. Zostałem księdzem i zakonnikiem. By Bóg mógł przeze mnie odnajdywać tych, którzy od Niego odeszli, w dalekie strony, pełne mroku i zwątpienia...

„Stworzyłeś mnie, Boże, dla siebie i niespokojne jest serce moje, dopóki nie spocznie w Tobie”. To słowa św. Augustyna. Moje ulubione, bo pełne tego, co dane mi było doświadczyć... Wiele jest historii niespokojnych serc. I wiele z tych historii rozgrywa się pośród nas, cichych i rzeczywistych do bólu... Bogu te wszystkie historie zawierzam, z nadzieją (może czasami aż nazbyt natrętną), że nie jedno serce (zagubione i niespokojne) otworzy się na łaskę wiary, by spocząć w ramionach ciepłych od prawdziwej miłości.

"Oto czynię wszystko nowe. (...) Stało się. Jam Alfa i Omega, Początek i koniec. Ja pragnącemu dam darmo pić ze źródła wody życia (...) I będę Bogiem dla niego, a on dla mnie będzie synem..."
(Ap 21, 5-7)